La construction de l'identité dans le discours politique

Download La construction de l'identité dans le discours politique PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 :
Total Pages : 152 pages
Book Rating : 4.:/5 (494 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis La construction de l'identité dans le discours politique by : Alexandra Cringasu

Download or read book La construction de l'identité dans le discours politique written by Alexandra Cringasu and published by . This book was released on 2007 with total page 152 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

La formation de l'identité politique

Download La formation de l'identité politique PDF Online Free

Author :
Publisher : Presses Universitaires de France - PUF
ISBN 13 :
Total Pages : 234 pages
Book Rating : 4.X/5 (1 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis La formation de l'identité politique by : Malek Chebel

Download or read book La formation de l'identité politique written by Malek Chebel and published by Presses Universitaires de France - PUF. This book was released on 1986 with total page 234 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

La construction discursive de l'identité en contexte migratoire

Download La construction discursive de l'identité en contexte migratoire PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 :
Total Pages : 262 pages
Book Rating : 4.:/5 (113 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis La construction discursive de l'identité en contexte migratoire by : Caroline Gagné (Réviseure linguistique)

Download or read book La construction discursive de l'identité en contexte migratoire written by Caroline Gagné (Réviseure linguistique) and published by . This book was released on 2010 with total page 262 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Dans ce mémoire, nous nous intéressons à la construction identitaire en contexte migratoire, et ce, en analysant des discours formulés par dix "enfants de la Loi 101". Ces discours proviennent de trois documents : l'émission de radio Indicatif présent : Les enfants de la Loi 101 (2003) et les documentaires Les enfants de la Loi 101 (2007) et La Génération 101 (2008). Pour notre étude, nous partons d'un postulat selon lequel l'identité s'élabore essentiellement en discours et en interaction, et nous soutenons que l'argumentation joue un rôle prépondérant dans cette construction. Nous nous inscrivons dans une approche interactionniste de l'analyse du discours et nous nous inspirons de la rhétorique, des théories de l'argumentation et de l'approche modulaire afin d'étudier différentes constructions argumentatives à partir desquelles les informateurs présentent leurs rapports à la langue ainsi que leurs rapports à leur société d'origine et à leur société d'adoption. Les rapports à la langue sont envisagés à partir de l'analyse des structures concessives et des "échelles énonciatives", tandis que les rapports à la société d'origine et à la société d'adoption sont étudiés à partir des constructions définitoires à identité unique et à identités imbriquées et de la hiérarchisation de ces constructions.

Discours et (re)constructions identitaires

Download Discours et (re)constructions identitaires PDF Online Free

Author :
Publisher : Presses Universitaires du Septentrion
ISBN 13 : 2757425846
Total Pages : 218 pages
Book Rating : 4.7/5 (574 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Discours et (re)constructions identitaires by : Collectif

Download or read book Discours et (re)constructions identitaires written by Collectif and published by Presses Universitaires du Septentrion. This book was released on 2019-03-15 with total page 218 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: C'est d’abord par les discours que les individus, groupes sociaux et institutions proclament, utilisent et reconfigurent leurs identités (individuelles, sociales, professionnelles, politiques, nationales, ethniques, etc.). Le parti-pris, qui fait l’originalité de cet ouvrage collectif, n’est pas de chercher une définition de l’identité, mais d’analyser le rôle des discours dans la construction des diverses identités dans le but de mieux en percevoir les enjeux. Les contributions s’inscrivent en sciences politiques, en droit, en sociologie, en psychologie, en sciences du langage et en sciences de l’information et de la communication. Les analyses portent sur les discours identitaires dans des situations concrètes et des terrains divers : enseignement des langues étrangères, orthographe et transcription du breton, métiers d’art, hôpital, politique, médias traditionnels et en ligne, journalisme, cinéma, musée de la mémoire au Chili, Cour européenne des droits de l’homme...

L'imaginaire politique

Download L'imaginaire politique PDF Online Free

Author :
Publisher : Lavoisier
ISBN 13 : 2746288397
Total Pages : 354 pages
Book Rating : 4.7/5 (462 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis L'imaginaire politique by : LAMIZET Bernard

Download or read book L'imaginaire politique written by LAMIZET Bernard and published by Lavoisier. This book was released on 2012-07-01 with total page 354 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Parmi les domaines du politique, l'imaginaire est un champ trop souvent négligé, alors qu'il est un élément essentiel de la construction des identités politiques et de la formation des consciences politiques. Cet ouvrage propose une analyse de l'imaginaire, considéré comme un principe d'explication du monde exprimé en particulier par les mythes et les idéologies. Les différentes significations de l'imaginaire politique s'inscrivent dans des engagements et dans des pratiques de pouvoir dont les spécificités historiques et culturelles contribuent à structurer les espaces publics. Pour tenter de comprendre l'imaginaire et de lui donner du sens, L'imaginaire politique présente des méthodes d'approche fondées sur la sémiotique et sur l'analyse des discours et des images des acteurs politiques et des médias. Il expose la place qu'occupent dans le débat public et dans les pratiques politiques l'utopie, la peur et les autres formes de l'imaginaire politique.

La construction de l'identité par le langage

Download La construction de l'identité par le langage PDF Online Free

Author :
Publisher : Editions L'Harmattan
ISBN 13 : 2336415658
Total Pages : 247 pages
Book Rating : 4.3/5 (364 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis La construction de l'identité par le langage by : Marcienne Martin

Download or read book La construction de l'identité par le langage written by Marcienne Martin and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2023-11-30 with total page 247 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Notre appartenance au monde du vivant en tant qu’Homo sapiens s’inscrit dans l’observation des objets du monde participant de notre environnement et est à l’origine de l’expérience du miroir chez les grands primates. Chez l’être humain, cette procédure, en corrélation avec le langage articulé, est à l’origine de la construction identitaire, construction qui réfère à l’identité anthropomorphique et à son évolution en synchronie et en diachronie. L’identité peut, également, prendre sa source d’un secteur professionnel spécifique ou de la structure groupale. Nombre d’exemples permettront au lecteur de mieux comprendre cette approche particulière de la mise en relation entre langage et identité.

Le discours politique identitaire dans les médias

Download Le discours politique identitaire dans les médias PDF Online Free

Author :
Publisher : Editions L'Harmattan
ISBN 13 : 2336388588
Total Pages : 240 pages
Book Rating : 4.3/5 (363 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Le discours politique identitaire dans les médias by : Fred Hailon

Download or read book Le discours politique identitaire dans les médias written by Fred Hailon and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2015-08-15 with total page 240 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Traversant les époques et les cultures, les questions identitaires sont le lieu de nouveaux investissements scientifiques et l'enjeu d'un enrichissement pluriel des savoirs. Cette étude cherche à couvrir des thématiques ouvertes sur la Méditerranée, l'Europe et les Amériques. Qu'il s'agisse du Brésil, du Chili, d'Haïti, de l'Algérie, de l'Ukraine, de la France, les chercheurs se sont attachés à mieux comprendre les implications analytiques d'une histoire en miroir, aux sources et aux contours de l'interculturalité.

Le discours politique identitaire

Download Le discours politique identitaire PDF Online Free

Author :
Publisher : EME Editions
ISBN 13 : 2875259881
Total Pages : 192 pages
Book Rating : 4.8/5 (752 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Le discours politique identitaire by : Fred Hailon

Download or read book Le discours politique identitaire written by Fred Hailon and published by EME Editions. This book was released on 2012-04-08 with total page 192 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Le discours politique identitaire, Fred Hailon, Arnaud Richard et Marion Sandré / Sarkozy contre Lévi-Strauss : la culture et l'identité, Laurent Bazin / Discours nationalistes racialistes et techniques politiques de subjectivation, Arnaud Richard et Camille Ricaud / Des usages ordinaires du "modèle français" dans le cas de l'affaire Kessous : entre normes, conflits et justifications, Matthieu Mazzega...

Cultures nationales et identité communautaire

Download Cultures nationales et identité communautaire PDF Online Free

Author :
Publisher : Peter Lang
ISBN 13 : 9789052016382
Total Pages : 292 pages
Book Rating : 4.0/5 (163 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Cultures nationales et identité communautaire by : Marloes Beers

Download or read book Cultures nationales et identité communautaire written by Marloes Beers and published by Peter Lang. This book was released on 2010 with total page 292 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: La question de l'identité européenne a souvent été soulevée par les historiens sous l'angle de la civilisation et de l'héritage historique et culturel commun. Mais l'identité européenne n'a que rarement été abordée à travers une grille de lecture liée à l'émergence d'un espace public européen et d'une expérience de vivre ensemble. Cet ouvrage se propose donc de croiser les compétences multiples de jeunes chercheurs européens, afin d'identifier les vecteurs porteurs d'une identité européenne et de mesurer leur réalité ou leurs insuffisances. Ce faisant, il propose des pistes de développement pour cette identité européenne encore en gestation, afin d'en déterminer les enjeux pour l'Europe. À la fois objectif et handicap dans l'histoire des communautés européennes, la question identitaire semble être un enjeu majeur pour aujourd'hui comme pour demain. The issue of a common European identity has been the subject of academic research from diverse perspectives. This book approaches the theme of European identity through the interpretive lens of both European public space and the experience of living together. Young scholars in the field of European studies identify instruments for the development of a European identity and analyse their characteristics and shortcomings. These proceedings offer a spectrum of perspectives on the development of a European identity.

La construction discursive des identités

Download La construction discursive des identités PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 :
Total Pages : pages
Book Rating : 4.:/5 (116 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis La construction discursive des identités by : Morgan Le Thiec

Download or read book La construction discursive des identités written by Morgan Le Thiec and published by . This book was released on 2004 with total page pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: L'objectif de cette recherche est d'étudier la représentation des jeunes de la périphérie parisienne dans le discours médiatique. Notre travail est fondé sur l'hypothèse que le discours peut créer et modifier les identités convoquées. Nous avons choisi de travailler à partir d'un corpus de presse nationale pour souligner les enjeux sociaux de la construction des identités dans le discours médiatique. En janvier 2001, deux groupes de jeunes de la périphérie parisienne se sont affrontés au centre commercial de La Défense. Nous avons sélectionné 22 articles issus de trois journaux nationaux, Le Figaro, Libération, Le Monde, pour comparer les mécanismes mis en jeu pour construire et modifier l'identité des jeunes. Dans un premier temps, nous proposons d'étudier l'adjectif jeune, les noms cité, banlieue, gang, bande et aggloméré dans le discours des dictionnaires. Nous étudions ensuite les noms qui réfèrent aux jeunes dans notre corpus, en recherchant les noms dominants et les champs sémantiques, d'un discours à l'autre. Nous étudions également les systèmes de valeurs impliqués dans la construction discursive de l'identité des jeunes et nous nous attardons sur les noms qui réfèrent aux jeunes et sur les verbes impliqués dans la construction de leur identité. Cette étude de cas présente une approche linguistique du rapport entre identité et discours

Structural and Sociolinguistic Perspectives on Indigenisation

Download Structural and Sociolinguistic Perspectives on Indigenisation PDF Online Free

Author :
Publisher : Springer Science & Business Media
ISBN 13 : 9400778813
Total Pages : 218 pages
Book Rating : 4.4/5 (7 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Structural and Sociolinguistic Perspectives on Indigenisation by : Eric A. Anchimbe

Download or read book Structural and Sociolinguistic Perspectives on Indigenisation written by Eric A. Anchimbe and published by Springer Science & Business Media. This book was released on 2013-12-20 with total page 218 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Descriptions of new varieties of European languages in postcolonial contexts have focused exceedingly on system-based indigenisation and variation. This volume–while further illustrating processes and instantiations of indigenisation at this level–incorporates investigations of sociolinguistic and pragmatic phenomena in daily social interaction–e.g. politeness, respect, compliment response, naming and address forms, and gender–through innovative analytic frameworks that view indigenisation from emic perspectives. Focusing on postcolonial Cameroon and using natural and questionnaire data, the book assesses the salience of linguistic and sociocultural hybridisation triggered by colonialism and, recently, globalisation in interaction in and across languages and cultures. The authors illustrate how the multilingual nature of the society and individuals’ multilingual repertoires shape patterns in the indigenisation and evolution of the ex-colonial languages, English and French, and Pidgin English.

Discours et politiques de l'identité

Download Discours et politiques de l'identité PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 : 9782757435632
Total Pages : 242 pages
Book Rating : 4.4/5 (356 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Discours et politiques de l'identité by : Thamy Ayouch

Download or read book Discours et politiques de l'identité written by Thamy Ayouch and published by . This book was released on 2022 with total page 242 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Foucault n'aimait pas les logiques de l'identité : celles-ci témoignent de l'assignation de nos discours aux figures de l'autorité ou de la vérité ; mais cette assignation pousse aussi sa prise au-delà de nos discours, jusque dans nos vies, alors vouées à décliner leur identité, à s'identifier à des formes de vie qui sont aussi des normes de vies. Il importe d'analyser de manière détaillée les ressorts théoriques et pratiques de ces logiques d'assignation identitaire ainsi que leurs effets individuels et collectifs. Mais il faut également se demander, avec Foucault et pour une part à partir de sa pensée, si refuser les logiques de l'identité est non seulement possible mais surtout souhaitable pour des sujets qui, s'ils ne sont pas « identifiés » ou identifiés comme de « bons » sujets, peuvent aussi bien souffrir de cette absence d'identité qui fait d'eux des entités spectrales et vulnérables : des identités négatives, abandonnées dans les marges de la reconnaissance politique et sociale, et ne bénéficiant d'aucune ressource pour déployer leur puissance d'agir et leur mode d'existence.

L'identité en jeux

Download L'identité en jeux PDF Online Free

Author :
Publisher : KARTHALA Editions
ISBN 13 : 2811120122
Total Pages : 466 pages
Book Rating : 4.8/5 (111 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis L'identité en jeux by : Martin Denis-Constant

Download or read book L'identité en jeux written by Martin Denis-Constant and published by KARTHALA Editions. This book was released on 2010-04-01 with total page 466 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Ce que l'on nomme "identité" est devenu un thème central du débat politique et des affrontements idéologiques dans un grand nombre de sociétés contemporaines. cet ouvrage s'efforce de comprendre ce dont il est en réalité question lorsque le thème de l'identité, nationale ou autre, est mis en avant. Les études de cas montrent la diversité des modes de configuration des "identités" en politique, la variété des usages qui en sont faits et la complexité des effets que ces usages en ont dans les sociétés étudiées (France, Italie, Hongrie, Roumanie, Russie, Liban, Inde, Etats-Unis).

The Politics and Practices of Cultural Heritage in the Middle East

Download The Politics and Practices of Cultural Heritage in the Middle East PDF Online Free

Author :
Publisher : Bloomsbury Publishing
ISBN 13 : 1786735067
Total Pages : 360 pages
Book Rating : 4.7/5 (867 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis The Politics and Practices of Cultural Heritage in the Middle East by : Irene Maffi

Download or read book The Politics and Practices of Cultural Heritage in the Middle East written by Irene Maffi and published by Bloomsbury Publishing. This book was released on 2014-04-21 with total page 360 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: During the nineteenth century, cultural heritage became a dominant feature of the political ideology of the European states and of their colonies. It became a new form of legitimization for the rising nation-state, cementing its inextricable link with that nation's politics and practices. The set of concepts and practices defining cultural heritage were exported to, and imposed over, the colonized populations in North Africa and the Near East. The legacy of the colonial period has proven very significant in the domain of cultural heritage which has become a crucial cultural arena in many Arab states. As in the majorities of post-colonial states, in the Arab world, the inherited paradigm of cultural heritage has been subject to various forms of adaption and re-elaboration that have made it a lively and complex space of negotiations between various actors. Thus, in The Politics of Cultural Heritage in the Middle East, Irene Maffi and Rami Daher draw together expert scholars to unravel these complex processes that are involved in the definition, production and consumption of heritage and its material culture in the Middle East, and the dynamics of the key actors involved. The variety of the cases analysed that cover the region from Morocco to Lebanon, as well as the multiplicity of the actors concerned such as the state (post-colonial or colonial), international organizations, municipal councils, local communities, families and even exceptional personalities, highlights and explores the complex processes where very local and specific dynamics intertwine with transnational economic, political and cultural fluxes. In its examination of the workings of cultural heritage in the Middle East, this book is an important resource for students and scholars of Middle East Studies, Cultural History, History of Art and Architecture, and for stakeholders involved in the field of cultural heritage.

Identité sociale et langage

Download Identité sociale et langage PDF Online Free

Author :
Publisher : Editions L'Harmattan
ISBN 13 : 2747506061
Total Pages : 285 pages
Book Rating : 4.7/5 (475 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Identité sociale et langage by : Anne-Marie Costalat-Founeau

Download or read book Identité sociale et langage written by Anne-Marie Costalat-Founeau and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2001 with total page 285 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Présente de nouvelles perspectives sur la question de l'identité sociale, des représentations et du langage, outil essentiel de la construction du sens.

Politique et identité

Download Politique et identité PDF Online Free

Author :
Publisher : Presses Universitaires Lyon
ISBN 13 : 9782729707071
Total Pages : 356 pages
Book Rating : 4.7/5 (7 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Politique et identité by : Bernard Lamizet

Download or read book Politique et identité written by Bernard Lamizet and published by Presses Universitaires Lyon. This book was released on 2002 with total page 356 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

On the Discursive Deconstruction and Reconstruction of Europe

Download On the Discursive Deconstruction and Reconstruction of Europe PDF Online Free

Author :
Publisher : Springer Nature
ISBN 13 : 3662648938
Total Pages : 267 pages
Book Rating : 4.6/5 (626 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis On the Discursive Deconstruction and Reconstruction of Europe by : Sabine Heinemann

Download or read book On the Discursive Deconstruction and Reconstruction of Europe written by Sabine Heinemann and published by Springer Nature. This book was released on 2022-04-11 with total page 267 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: ​Europe is the name for a scintillating variety of historically emerged concepts, constantly developed and discussed over time. Its complexity and fuzziness is reflected in a multitude of myths, topoi, symbols and boundaries, which all constitute shared knowledge of the concept of EUROPE and which continue to influence attempts to (de- and re-)construct European identity. The case studies collected in this volume investigate the competing concepts of Europe in political and public discourses from a wide range of perspectives (e.g. frame semantics, discourse linguistics, multimodal analysis), focusing on the following aspects: How is EUROPE conceptualised, (re-)negotiated and legitimised by different political actors, political bodies and institutions? How does “the European idea” change throughout history and how is the re-emerging idea of nationality evaluated?