Travail, critique du travail, émancipation

Download Travail, critique du travail, émancipation PDF Online Free

Author :
Publisher : Editions Syllepse
ISBN 13 : 9782849500941
Total Pages : 126 pages
Book Rating : 4.5/5 (9 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Travail, critique du travail, émancipation by : Michel Husson

Download or read book Travail, critique du travail, émancipation written by Michel Husson and published by Editions Syllepse. This book was released on 2006 with total page 126 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: L'urgence, c'est de défendre le droit à l'emploi. Pour autant, on ne peut faire l'économie d'une réflexion plus générale sur le travail et sur sa réalité actuelle dans un monde dominé par le capital. Ce " Cahier de Critique communiste " propose une démarche d'ensemble, liant défense du droit à l'emploi, réduction massive du temps de travail, développement des droits des salarié(e)s et démarchandisation de la force de travail. Ce faisant, les auteurs critiquent les théories de la " fin du travail " et discutent de la perspective d'un " statut de salarié ". Ils démontent aussi la division sexuée du travail, les nouvelles organisations de celui-ci et les souffrances qu'elles occasionnent. Enfin, ce livre est l'occasion d'un retour critique sur les rapports du mouvement ouvrier au travail. Se libérer de la domination du capital, c'est aussi réduire massivement le temps de travail, afin de permettre aux individus de se libérer du travail.

Travail vivant et théorie critique

Download Travail vivant et théorie critique PDF Online Free

Author :
Publisher : Presses Universitaires de France - PUF
ISBN 13 : 9782130786870
Total Pages : 225 pages
Book Rating : 4.7/5 (868 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Travail vivant et théorie critique by : Alexis Cukier

Download or read book Travail vivant et théorie critique written by Alexis Cukier and published by Presses Universitaires de France - PUF. This book was released on 2017-03-22 with total page 225 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Souffrance au travail et nouvelles aliénations, capitalisme émotionnel, production biopolitique... Dans les domaines de la philosophie, de la sociologie et de la psychologie, de nouvelles recherches montrent que l'examen minutieux de l'expérience subjective du travail, des dynamiques affectives et des rapports de pouvoir qui s'y jouent peut remettre l'analyse du travail au cœur de la théorie critique de la société aujourd'hui. Cet ouvrage collectif réunit les contributions de philosophes, sociologues et cliniciens qui analysent les principes méthodologiques, les notions fondamentales et les implications éthiques et politiques du paradigme du « travail vivant », tel qu'il fut thématisé par Marx pour concevoir l'aliénation dans les sociétés capitalistes, aujourd'hui réactualisé dans la psychodynamique du travail.

L'envers du travail

Download L'envers du travail PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 : 9782895962571
Total Pages : 382 pages
Book Rating : 4.9/5 (625 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis L'envers du travail by : Rolande Pinard

Download or read book L'envers du travail written by Rolande Pinard and published by . This book was released on 2018-10 with total page 382 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Dans l'histoire du travail, les femmes ont joué un rôle méconnu, voire ignoré, par la plupart des historiens et sociologues. Quelques historiennes, au cours des dernières décennies, se sont employées à pallier ce manque. Se nourrissant de leurs travaux, Rolande Pinard propose ici une analyse sociohistorique de l'activisme des travailleuses ayant contribué, dans le mouvement ouvrier, à élaborer le sens social-politique du travail. Richement documentée, cette recherche soutient que, de leur solidarité initiale avec les travailleurs, les travailleuses ont progressivement été marginalisées dans les formes de syndicalisme qui ont suivi. En bout de ligne, l'émancipation par le travail a quasi exclusivement été le lot des hommes, qui ont bénéficié des institutions (comme le syndicalisme) construites par les luttes ouvrières, sociales et politiques. Soulignant l'aspect pluridimensionnel de la formation de la classe ouvrière, Rolande Pinard rappelle que comprendre le travail d'un point de vue critique implique de tenir compte de ses différents agents à travers les périodes historiques de transformation du capitalisme.

Critique politique du travail

Download Critique politique du travail PDF Online Free

Author :
Publisher : PRESSES DE SCIENCES PO
ISBN 13 : 2724686853
Total Pages : 450 pages
Book Rating : 4.7/5 (246 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Critique politique du travail by : Isabelle Ferreras

Download or read book Critique politique du travail written by Isabelle Ferreras and published by PRESSES DE SCIENCES PO. This book was released on 2007-01-25T00:00:00+01:00 with total page 450 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Pourquoi travaille-t-on ? Pour le salaire mais pas seulement. À partir d'une enquête ethnographique réalisée auprès des caissières de supermarchés en Belgique, Isabelle Ferreras montre que le travail inscrit les travailleurs dans un espace public, et combien il est animé par une aspiration à la justice. Contrairement à ce que l'on ne cesse de répéter sur la fin du travail et la dépolitisation des travailleurs, elle démontre que le travail, à l'heure de la flexibilité, est source de sens et d'engagement. Il est une expérience de nature proprement politique. L'expérience du travail a changé : Dans une société où 70% des emplois se trouvent dans les services, le rapport permanent à la clientèle génère chez les employés des attentes accrues d'égalité et de respect, en opposition radicale avec le régime d'interaction qui prévaut dans l'entreprise, pétri d'inégalité et d'arbitraire. Au fond, par quel enchantement les individus laisseraient-ils leur qualité de citoyen à la porte de cet espace public qu'est l'entreprise ? Pourquoi le travail salarié constituerait-il une limite au projet démocratique ? Ce livre aborde de front ces questions-clés qui hantent les démocraties capitalistes. Il remet la question du traval au-devant de la scène politique.

Travail e(s)t liberté ?

Download Travail e(s)t liberté ? PDF Online Free

Author :
Publisher : Eres
ISBN 13 : 2749273331
Total Pages : 317 pages
Book Rating : 4.7/5 (492 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Travail e(s)t liberté ? by : Enrico Donaggio

Download or read book Travail e(s)t liberté ? written by Enrico Donaggio and published by Eres. This book was released on 2022-04-27 with total page 317 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Le travail, pratique et rapport social à part entière, est central dans la vie des individus et des sociétés : il y a eu, il y a et il aura toujours du travail humain, même s’il est caché, invisible, refoulé ou encore à inventer. Pour cette raison, le travail est à penser et à critiquer dans sa relation constitutive avec le pôle apparemment opposé de la liberté. Celle-ci ne peut pas être instrumentalisée par une rhétorique néolibérale qui revendiquerait un droit de monopole fictif et contingent sur cette vérité capitale de la condition humaine. Mais la liberté ne peut néanmoins être réduite à une variable dépendante ou négligeable par une critique du travail qui se concentrerait exclusivement sur le côté pathogène de cette expérience. Travail e(s)t liberté, tel est le postulat qui caractérise la démarche d’ArTLib. De cette prise de position fondamentale découlent les questions qu’ArTLib a développées dans les textes collectifs de ce livre et qu’il a posées aux auteurs invités à contribuer à cet ouvrage : quelles sont les articulations aujourd’hui dominantes entre travail (contenu du travail, rapport au travail, rapports de travail, organisation et sens du travail) et liberté (individuelle et collective, positive et négative, autonomie et puissance d’agir, émancipation et servitude volontaire) ? Qu’y a-t-il de critiquable ou d’intolérable dans ces configurations ? Existe-t-il des alternatives possibles, voire des utopies concrètes ou nécessaires qui émergent aujourd’hui dans ce domaine, tant sur le plan théorique que pratique ?

Le travail des femmes

Download Le travail des femmes PDF Online Free

Author :
Publisher : Editions L'Harmattan
ISBN 13 : 2296347207
Total Pages : 291 pages
Book Rating : 4.2/5 (963 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Le travail des femmes by : Sophie Boutillier

Download or read book Le travail des femmes written by Sophie Boutillier and published by Editions L'Harmattan. This book was released on 2004-02-01 with total page 291 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Depuis un siècle la vie des femmes a changé. Les femmes ont investi des domaines d'activités "réservés" aux hommes. Elles ont conquis le droit d'avoir une vie privée. Mais actuellement les femmes représentent la plus grande partie des chômeurs alors qu'elles constituent la majorité des diplômés. En dépit de progrès sociaux accomplis, la vie de la femme se résume à un choix, à un arbitrage entre vie professionnelle et vie familiale. Ce volume réuni les travaux d'économistes, de sociologue, d'historiens, d'anthropologues, de juristes...

Travail vivant

Download Travail vivant PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 : 9782228904698
Total Pages : 242 pages
Book Rating : 4.9/5 (46 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Travail vivant by : Christophe Dejours

Download or read book Travail vivant written by Christophe Dejours and published by . This book was released on 2009 with total page 242 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Aliénation, suicide : on sait bien, depuis Souffrance en France, que le travail peut produire le pire. Mais qu'il puisse aussi générer le meilleur, qu'il puisse être facteur d'accomplissement de soi et d'émancipation, une majorité de gens en doutent. C'est pourtant la voie explorée dans ce livre qui propose une théorie nouvelle du travail. Ce deuxième tome montre que l'organisation du travail a des incidences qui vont bien au-delà du seul monde du travail. Au travail, on peut en effet apprendre le respect de l'autre, la prévenance, la solidarité, la délibération, les principes de la démocratie. On peut aussi y apprendre l'instrumentalisation de l'autre, la duplicité, la déloyauté, le chacun-pour-soi, la lâcheté, le mutisme. De sorte que l'organisation du travail s'offre toujours comme un lieu d'apprentissage de l'implication ou de la désertion des espaces politiques...

Download  PDF Online Free

Author :
Publisher : Editions Bréal
ISBN 13 : 2749522153
Total Pages : 222 pages
Book Rating : 4.7/5 (495 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis by :

Download or read book written by and published by Editions Bréal. This book was released on with total page 222 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Manifeste contre le travail

Download Manifeste contre le travail PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 : 9782490831050
Total Pages : pages
Book Rating : 4.8/5 (31 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Manifeste contre le travail by : Collectif

Download or read book Manifeste contre le travail written by Collectif and published by . This book was released on 2020 with total page pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

On Critique

Download On Critique PDF Online Free

Author :
Publisher : John Wiley & Sons
ISBN 13 : 0745683533
Total Pages : 311 pages
Book Rating : 4.7/5 (456 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis On Critique by : Luc Boltanski

Download or read book On Critique written by Luc Boltanski and published by John Wiley & Sons. This book was released on 2013-10-30 with total page 311 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: The relationship between sociology and social critique has haunted the discipline since its origins. Does critique divert sociology from its scientific project? Or is critique the ultimate goal of sociology, without which the latter would be a futile activity disconnected from the concerns of ordinary people? This issue has underpinned two divergent theoretical orientations that can be found in the discipline today: the critical sociology that was developed in its most elaborate form by Pierre Bourdieu, and the pragmatic sociology of critique developed by Luc Boltanski and his associates. In critical sociology, description in terms of power relations underscores the potency of mechanisms of oppression, the way the oppressed passively endure them, going so far in their alienation as to adopt the values that enslave them. Pragmatic sociology, by contrast, describes the actions of human beings who rebel but who are endowed with reason. It stresses their ability, in certain historical conditions, to rise up against their domination and construct new interpretations of reality in the service of critical activity. In this major new book Boltanski develops a framework that makes it possible to reconcile these seemingly antagonistic approaches - the one determinist and assigning the leading role to the enlightening science of the sociologist, the other concerned to stick as closely as possible to what people say and do. This labour of unification leads him to rework central notions such as practice, institution, critique and, finally, ‘social reality,' all with the aim of contributing to a contemporary renewal of practices of emancipation.

Time, Labor, and Social Domination

Download Time, Labor, and Social Domination PDF Online Free

Author :
Publisher : Cambridge University Press
ISBN 13 : 9780521565400
Total Pages : 442 pages
Book Rating : 4.5/5 (654 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Time, Labor, and Social Domination by : Moishe Postone

Download or read book Time, Labor, and Social Domination written by Moishe Postone and published by Cambridge University Press. This book was released on 1996-07-13 with total page 442 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Moishe Postone undertakes a fundamental reinterpretation of Karl Marx's mature critical theory. He calls into question many of the presuppositions of traditional Marxist analyses and offers new interpretations of Marx's central arguments. He does so by developing concepts aimed at grasping the essential character and historical development of modern society, and also at overcoming the familiar dichotomies of structure and action, meaning and material life. These concepts lead him to an original analysis of the nature and problems of capitalism and provide the basis for a critique of 'actually existing socialism'. According to this new interpretation, Marx identifies the core of the capitalist system with an impersonal form of social domination generated by labor and the industrial production process are characterized as expressions of domination generated by labor itself and not simply with market mechanisms and private property. Proletarian labor and the industrial production process are characterized as expressions of domination rather than as means of human emancipation. This reinterpretation entails the form of economic growth and the structure of social labor in modern society to the alienation and domination at the heart of capitalism. This reformulation, Postone argues, provides the foundation for a critical social theory that is more adequate to late twentieth-century capitalism.

L'Imposture du travail

Download L'Imposture du travail PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 : 9782264081933
Total Pages : 0 pages
Book Rating : 4.0/5 (819 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis L'Imposture du travail by : Maud Simonet

Download or read book L'Imposture du travail written by Maud Simonet and published by . This book was released on 2024-02-29 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Manifeste contre le travail

Download Manifeste contre le travail PDF Online Free

Author :
Publisher : 10/18
ISBN 13 : 9782264037251
Total Pages : 109 pages
Book Rating : 4.0/5 (372 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Manifeste contre le travail by : Groupe Krisis

Download or read book Manifeste contre le travail written by Groupe Krisis and published by 10/18. This book was released on 2004 with total page 109 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Il y a cent cinquante ans, Marx affirmait la nécessaire sortie du capitalisme par le moyen de la lutte des classes. Cent vingt ans plus tard, l'Internationale situationniste, emmenée par Guy Debord et Raoul Vaneigem, élargissait la définition du prolétariat et mettait en cause la société du travail et de la consommation. Le Manifeste contre le travail reprend la critique là où les situationnistes l'avaient arrêtée. Dans une société obsédée par la " valeur travail " et l'effroi que suscite sa possible disparition, ce petit livre-manifeste reprend le combat contre la transformation de l'homme en " ressource humaine ". Il rappelle qu'une émancipation digne de ce nom ne peut faire l'économie d'une critique radicale de l'idéologie du travail. Autrement dit, il ne s'agit pas de libérer le travail, mais de se libérer du travail.

Emanciper le travail

Download Emanciper le travail PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 : 9782843032578
Total Pages : 176 pages
Book Rating : 4.0/5 (325 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Emanciper le travail by : Bernard Friot

Download or read book Emanciper le travail written by Bernard Friot and published by . This book was released on 2014-08-28 with total page 176 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: " Le modèle capitaliste du travail conduit à notre perte: il est urgent de prendre la mesure des dynamiques porteuses d'émancipation. Bernard Friot, dans ces entretiens, décrit le conflit social depuis 1945 comme un affrontement entre deux façons contradictoires d'attribuer une valeur économique au travail. Pour le capital, seul un travail soumis aux propriétaires lucratifs et au marché du travail produit de la valeur. Mais les luttes syndicales et les initiatives populaires ont institué au contraire, grâce à la socialisation du salaire, une reconnaissance du travail tout autre, fondée sur le salaire à vie, sur la propriété d'usage des entreprises par les salariés. sur un investissement libéré des prêteurs. sur une autre mesure de la valeur que le temps. Cet ouvrage nous montre comment nous inventons, depuis plus de soixante ans. un travail libéré de l'emprise capitaliste. Nos entretiens sont l'occasion de présenter simplement cette analyse, de répondre aux objections et de proposer une démarche d'émancipation concrète. Il m'a semblé important, à moi qui ai vécu avec tant d'autres dans ma chair la maltraitance de l'emploi et du chômage. de contribuer à cet ouvrage de combat. Nous pouvons sauver notre peau. " Patrick Zech

Democratic Work

Download Democratic Work PDF Online Free

Author :
Publisher : Springer Nature
ISBN 13 : 3031278569
Total Pages : 198 pages
Book Rating : 4.0/5 (312 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Democratic Work by : Alexis Cukier

Download or read book Democratic Work written by Alexis Cukier and published by Springer Nature. This book was released on 2023-05-08 with total page 198 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This book proposes a radical transformation of labour institutions, in order to lay the foundation for the democratization of society rather than capitalist accumulation. Using an empirical analysis of the contemporary world of work, Alexis Cukier examines the democratic meaning of today’s critique of work organization and questions the theoretical models (linked to class struggles and to industrial democracy) to conceive of a "democratic work." Considering particular historical experiments (such as cooperatives, self-management, worker’s councils) that try to realize democracy at work, this book also analyzes the political issue of "democratic work" in relation to issues such as labour law, feminist struggles and political ecology. Ultimately, this book proposes some institutional paths that could overtake the divide between the rights of the citizens and the rights of the workers, arguing finally: if we really want to radicalize democracy, we should begin with democratizing work.

Travail et capitalisme monopoliste

Download Travail et capitalisme monopoliste PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 : 9782353670963
Total Pages : 0 pages
Book Rating : 4.6/5 (79 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Travail et capitalisme monopoliste by : Harry Braverman

Download or read book Travail et capitalisme monopoliste written by Harry Braverman and published by . This book was released on 2023-06-09 with total page 0 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Emancipation des femmes Madarε

Download Emancipation des femmes Madarε PDF Online Free

Author :
Publisher : BRILL
ISBN 13 : 9004319921
Total Pages : 297 pages
Book Rating : 4.0/5 (43 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Emancipation des femmes Madarε by : Sanou

Download or read book Emancipation des femmes Madarε written by Sanou and published by BRILL. This book was released on 2016-05-18 with total page 297 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This work is concerned with the civil authorities' and missionaries' project of the emancipation of Madarε women in the west of Burkina Faso between 1900 and 1960. The work deals successively with the place of women in the pre-colonial village community, the beginning of contacts with European civilisation, the project's initiators' assessment of the women's living conditions and their willingness to change them, the means and methods used to this end and the limitations of the project at the time of independence in 1960. The fruit of several years of research by a historian, who is a member of the ethnic community, this work is a documentary reference work with multiple entries and an index. It will be of interest to Africans concerned with the socio-political evolution of their continent, researchers interested in the history of missions and the African churches, and anyone concerned with the whole question of women in modern societies.