IL PROCESSO ARCHITETTONICO NEL DISEGNO PROGETTUALE: dai dati iniziali alla proposta finale

Download IL PROCESSO ARCHITETTONICO NEL DISEGNO PROGETTUALE: dai dati iniziali alla proposta finale PDF Online Free

Author :
Publisher : Lulu.com
ISBN 13 : 1291919716
Total Pages : 58 pages
Book Rating : 4.2/5 (919 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis IL PROCESSO ARCHITETTONICO NEL DISEGNO PROGETTUALE: dai dati iniziali alla proposta finale by : Marilisa Yolanda Spironello

Download or read book IL PROCESSO ARCHITETTONICO NEL DISEGNO PROGETTUALE: dai dati iniziali alla proposta finale written by Marilisa Yolanda Spironello and published by Lulu.com. This book was released on 2014-06-17 with total page 58 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Nella fase preprassica della progettazione, l'Arte architettonica può produrre delle "endo-soluzioni" che possono poi diventare proposte concrete ed attuative, a patto però che il "demiurgo" situazionale additi, di volta in volta, un percorso motivazionale che non sia solo ideativo, ma - seppur minimalisticamente - consustanziale a delle scelte non solo di campo od ideologiche, bensì tali da fugare qualsiasi apriorismo destrutturante o, peggio, eventuali logiche finalistiche tese a facili determinismi di ritorno o a rassicuranti concettosità diacroniche.

Paesaggi fatti a mano

Download Paesaggi fatti a mano PDF Online Free

Author :
Publisher : LetteraVentidue Edizioni
ISBN 13 : 8862421109
Total Pages : 367 pages
Book Rating : 4.8/5 (624 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Paesaggi fatti a mano by : Fausta Occhipinti

Download or read book Paesaggi fatti a mano written by Fausta Occhipinti and published by LetteraVentidue Edizioni. This book was released on 2014-09-18 with total page 367 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: L'autrice ci mette davanti ad un cambiamento del comportamento nel rapporto dell'umanità nei confronti delle problematiche della pianificazione. […] Certo gli umani sono capaci di fare un paesaggio a mano, potrebbe addirittura essere una delle più belle maniere di agire sul territorio. (dalla presentazione di Gilles Clément) Fausta Occhipinti con “Paesaggi fatti a mano” ci propone un tema ambizioso, una sistematica revisione dei metodi e degli strumenti dello studio del paesaggio nell’università italiana, partendo dall’intuizione che sia necessario introdurre una sperimentazione applicata in costante confronto con i corsi teorici, e questo nel momento più recessivo della nostra storia recente, mentre il nostro Paese sta meticolosamente disinvestendo sul paesaggio, revocando anche quel poco che si era fatto, in particolare nelle scuole di architettura. (dalla presentazione di Franco Zagari) Come si diventa paesaggisti? Come si insegna il progetto di paesaggio? Questo ebook indaga il ruolo strategico della didattica di terreno nelle scuole di architettura del paesaggio in Europa. La ricerca mette in luce la relazione tra la formazione del paesaggista e il suo riconoscimento istituzionale in diversi contesti europei, con particolare riferimento a quello italiano e francese. Ne emerge che la scuola del paesaggio ideale dovrebbe intensificare l’interdisciplinarità applicata a casi reali, sperimentando sul campo, e orientare il progetto verso una committenza reale, migliorando il rapporto tra scuola e istituzioni, mondo professionale e società.

Il disegno. L'architettura del moderno. Dalla rivoluzione industriale a oggi. Per il triennio

Download Il disegno. L'architettura del moderno. Dalla rivoluzione industriale a oggi. Per il triennio PDF Online Free

Author :
Publisher : Bruno Mondadori
ISBN 13 : 8842426253
Total Pages : 221 pages
Book Rating : 4.8/5 (424 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Il disegno. L'architettura del moderno. Dalla rivoluzione industriale a oggi. Per il triennio by : Emilio Morasso

Download or read book Il disegno. L'architettura del moderno. Dalla rivoluzione industriale a oggi. Per il triennio written by Emilio Morasso and published by Bruno Mondadori. This book was released on 2003 with total page 221 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

La città della post-produzione

Download La città della post-produzione PDF Online Free

Author :
Publisher : Edizioni Nuova Cultura
ISBN 13 : 8868121921
Total Pages : 188 pages
Book Rating : 4.8/5 (681 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis La città della post-produzione by : Sara Marini

Download or read book La città della post-produzione written by Sara Marini and published by Edizioni Nuova Cultura. This book was released on 2014-02-20 with total page 188 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Questo libro raccoglie una serie di saggi sulla postproduzione intesa sia quale condizione che connota oggi i territori europei – dopo il fordismo e il post-fordismo si assiste alla “rinuncia” a produrre prodotti concreti –, sia quale atteggiamento progettuale – realizzare non è più sufficiente e non è più centrale servono interventi altri, altre sovrascritture. Come nella prassi cinematografica, raramente la presa diretta esaurisce il momento di formalizzazione di un film: è necessario applicare un complesso di operazioni – raccolte appunto nel termine “postproduzione” – quali il doppiaggio, il montaggio, il missaggio che seguono la fase delle riprese e precedono la commercializzazione. Importare il termine “postproduzione” nel dizionario architettonico e urbanistico implica rivedere il processo progettuale alla luce di una sua estensione o di una rinnovata attenzione a tutto il suo arco di sviluppo. Questa raccolta di testi rappresenta la terza tappa di un percorso di ricerca avviato con la pubblicazione del volume Nello spessore. Traiettorie e stanze dentro la città e successivamente articolato nel libro Alter-azioni. Note oltre la realtà. Con questo terzo approfondimento su La città della post-produzione si chiude un ipotetico trittico dedicato all’architettura del progetto contemporaneo.

Per un laboratorio di disegno

Download Per un laboratorio di disegno PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 :
Total Pages : pages
Book Rating : 4.:/5 (111 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Per un laboratorio di disegno by : Radicchio

Download or read book Per un laboratorio di disegno written by Radicchio and published by . This book was released on 1989 with total page pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Archeologia e Calcolatori, 35.1, 2024

Download Archeologia e Calcolatori, 35.1, 2024 PDF Online Free

Author :
Publisher : All'Insegna del Giglio
ISBN 13 : 8892852795
Total Pages : 565 pages
Book Rating : 4.8/5 (928 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Archeologia e Calcolatori, 35.1, 2024 by : Fiorenza Bortolami

Download or read book Archeologia e Calcolatori, 35.1, 2024 written by Fiorenza Bortolami and published by All'Insegna del Giglio. This book was released on 2024-07-31 with total page 565 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Il numero 35.1, 2024 di Archeologia e Calcolatori è un volume ricco e articolato che contiene tre sezioni speciali e un gruppo di 15 contributi dedicati all’applicazione delle più attuali tecnologie informatiche nei diversi settori della ricerca archeologica, in cui si nota una crescente attenzione verso il dato visuale e la modellazione virtuale. La prima sezione, curata da G. Gambacurta e F. Bortolami, è dedicata agli Atti del workshop (Venezia 25 settembre 2023) “Necropoli etrusco-italiche: archeologia digitale e paesaggio funerario”, che offrono un interessante focus sul tema della ricostruzione del paesaggio funerario attraverso le nuove tecnologie, presentando alcuni significativi casi di studio. La seconda sezione è curata da V. Fromageot-Laniepce e A.V. Szabados e tratta di “Images antiques et humanités numériques”, tematica particolarmente fertile negli studi della scuola francese. La sezione, in particolare, riferisce i risultati dei seminari ArcheoNum, organizzati dall’equipe CNRS-ArScAn con l’obiettivo di creare uno spazio di dialogo sulle questioni dell’archeologia e del patrimonio culturale digitali. La terza sezione, curata da A. Caravale. P. Moscati e I. Rossi, chiude il volume, pubblicando i primi risultati del lavoro di alcuni gruppi di ricerca impegnati nel Progetto PNRR H2IOSC, che mira a creare un cluster di Infrastrutture di Ricerca nei settori delle Scienze Umane, delle Tecnologie Linguistiche e dei Beni Culturali.

Progettare Paesaggio. Landscape as Infrastructure

Download Progettare Paesaggio. Landscape as Infrastructure PDF Online Free

Author :
Publisher : Gangemi Editore spa
ISBN 13 : 8849271840
Total Pages : 226 pages
Book Rating : 4.8/5 (492 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Progettare Paesaggio. Landscape as Infrastructure by : Aa.Vv.

Download or read book Progettare Paesaggio. Landscape as Infrastructure written by Aa.Vv. and published by Gangemi Editore spa. This book was released on 2011-10-06T00:00:00+02:00 with total page 226 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: In questo lavoro “Progettare Paesaggio, Landscape as Infrastructure” si confrontano: da un lato le stimolanti proposte progettuali redatte dal gruppo di studenti della Harvard Graduate School of Design guidati dalla docente Paola Cannavò; dall’altro l’analisi del territorio portuense ed ostiense e delle possibili future trasformazioni del contesto paesaggistico determinate dai progetti infrastrutturali, in fase di realizzazione o di valutazione, con ipotesi di linee guida per la riqualificazione e la valorizzazione di questa area, intesa come complesso palinsesto storico e paesaggistico, al fine di rendere evidenti le modalità procedurali di quella reale tutela attiva e dinamica del paesaggio affidata al Ministero per i beni e le attività culturali e da sempre svolta. [ANTONIA P. RECCHIA – Direttore Generale, Direzione Generale per il paesaggio, le belle arti, l’architettura e l’arte contemporanee, MiBAC] The project “Progettare Paesaggio, Landscape as Architecture” combines the inspiring design proposals drafted by a group of students of the Harvard Graduate School of Design headed by the teacher Paola Cannavò with a study of the portuense and ostiense areas and how the landscape might change due to the construction of new infrastructure, either being completed or in the design stage. The study includes guidelines for the requalification and enhancement of the area considered as a complex historical landscape; it also highlights the past and present active and dynamic protection measures and procedures adopted by the Italian Ministry of Cultural Heritage and Activities. [ANTONIA P. RECCHIA – Director General, Directorate General for the landscape, fine arts, architecture and contemporary art, MiBAC] “Questa pubblicazione e la ricerca progettuale qui documentata, propongono una opportuna testimonianza delle sfide contemporanee della forma urbana, del processo ecologico e dello sviluppo economico affrontato dalla capitale italiana.” “Evidenziando gli impulsi complessi e contraddittori di tipo ecologico ed economico di un paesaggio portuale attivo, Cannavò propone un nuovo ruolo chiave per l’architettura del paesaggio come strumento urbanistico. Così facendo promuove una posizione italiana all’interno del dibattito contemporaneo sul Landscape Urbanism e l’Ecological Urbanism fornendo al contempo una prospettiva futura per l’urbanistica, anche nell’area di Fiumicino.” [CHARLES WALDHEIM – Direttore, Dipartimento di Architettura del Paesaggio, Harvard Graduate School of Design] “This publication, and the design research that it documents, offers timely evidence of the contemporary challenges of urban form, ecological process, and economic development faced by the Italian capital.” “Highlighting the complex and contradictory ecological and economic impulses of a working port landscape, Cannavò proposes a renewed relevance for landscape architecture as a medium of urbanism. In so doing, she stakes an Italian position in the contemporary discourses of landscape urbanism and ecological urbanism, while pointing to a way forward for urbanism, even in the fields of Fuimicino.” [CHARLES WALDHEIM – Chair, Department of Landscape Architecture, Harvard Graduate School of Design]

Dürer workshop

Download Dürer workshop PDF Online Free

Author :
Publisher :
ISBN 13 :
Total Pages : 134 pages
Book Rating : 4.X/5 (3 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Dürer workshop by : Sebastiano Guerrera

Download or read book Dürer workshop written by Sebastiano Guerrera and published by . This book was released on 2007 with total page 134 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

The Very Hungry Caterpillar in Tuscany

Download The Very Hungry Caterpillar in Tuscany PDF Online Free

Author :
Publisher : Firenze University Press
ISBN 13 : 8866553255
Total Pages : 122 pages
Book Rating : 4.8/5 (665 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis The Very Hungry Caterpillar in Tuscany by : Enzo Catarsi

Download or read book The Very Hungry Caterpillar in Tuscany written by Enzo Catarsi and published by Firenze University Press. This book was released on 2013 with total page 122 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Paesaggi terapeutici-Therapeutic landscapes. Ediz. bilingue

Download Paesaggi terapeutici-Therapeutic landscapes. Ediz. bilingue PDF Online Free

Author :
Publisher : Alinea Editrice
ISBN 13 : 8860551595
Total Pages : 226 pages
Book Rating : 4.8/5 (65 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Paesaggi terapeutici-Therapeutic landscapes. Ediz. bilingue by : Adriana Ghersi

Download or read book Paesaggi terapeutici-Therapeutic landscapes. Ediz. bilingue written by Adriana Ghersi and published by Alinea Editrice. This book was released on 2007 with total page 226 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

La fabbrica dei significati solidi

Download La fabbrica dei significati solidi PDF Online Free

Author :
Publisher : FrancoAngeli
ISBN 13 : 9788846450289
Total Pages : 180 pages
Book Rating : 4.4/5 (52 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis La fabbrica dei significati solidi by : Paolo Volonté

Download or read book La fabbrica dei significati solidi written by Paolo Volonté and published by FrancoAngeli. This book was released on 2003 with total page 180 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

L'ipotesi Gaia: un pianeta in grado di autoregolarsi

Download L'ipotesi Gaia: un pianeta in grado di autoregolarsi PDF Online Free

Author :
Publisher : Lulu.com
ISBN 13 : 1291678026
Total Pages : 76 pages
Book Rating : 4.2/5 (916 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis L'ipotesi Gaia: un pianeta in grado di autoregolarsi by : Adriano Sofo

Download or read book L'ipotesi Gaia: un pianeta in grado di autoregolarsi written by Adriano Sofo and published by Lulu.com. This book was released on with total page 76 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt:

Città e guerra : difese, distruzioni, permanenze delle memorie e dell’immagine urbana. Tomo II : tracce e patrimoni

Download Città e guerra : difese, distruzioni, permanenze delle memorie e dell’immagine urbana. Tomo II : tracce e patrimoni PDF Online Free

Author :
Publisher : FedOA - Federico II University Press
ISBN 13 : 8868871769
Total Pages : 1178 pages
Book Rating : 4.8/5 (688 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Città e guerra : difese, distruzioni, permanenze delle memorie e dell’immagine urbana. Tomo II : tracce e patrimoni by : Maria Ines Pascariello

Download or read book Città e guerra : difese, distruzioni, permanenze delle memorie e dell’immagine urbana. Tomo II : tracce e patrimoni written by Maria Ines Pascariello and published by FedOA - Federico II University Press. This book was released on 2023-12-31 with total page 1178 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: [Italiano]: In un momento così significativo per la storia europea e mondiale, questo volume vuole essere la raccolta di riflessioni scientifiche condotte sui rapporti tra le scelte politiche, le azioni militari e la fisionomia delle città e del paesaggio urbano, sull’evoluzione delle strutture e delle tecniche di difesa, sulla rappresentazione della guerra e dei suoi effetti sull’immagine urbana, sul recupero delle tracce della memoria cittadina. Da una parte il campo delle Digital Humanities apre nuove prospettive per studiare l'immagine della città prima, durante e dopo la guerra, dall’altro le tecnologie digitali impegnano studiosi e ricercatori di varie discipline: in particolare nell’ambito del disegno viene esplorato il ruolo della rappresentazione nella formulazione dei progetti urbani di difesa e nella documentazione degli eventi bellici e delle tracce lasciate dai conflitti, mentre nell’ambito del restauro vengono approfondite le sfide teoriche e pratiche imposte dai danni arrecati dai conflitti ai centri storici, passando in rassegna casi studio, soluzioni e dibattiti relativi alla conservazione del patrimonio urbano coinvolto in azioni di guerra, con un'attenzione particolare all'identità e alla memoria collettiva./[English]: At such a significant moment in European and world history, this volume aims to be a collection of scientific reflections about the relationships between political choices, military actions and the physiognomy of cities and the urban landscape, about the evolution of defence structures and techniques, about the representation of war and its effects on the urban image, and about the recovery of the traces of city memory. On the one hand the field of Digital Humanities opens up new perspectives to study the image of the city before, during and after the war, on the other hand digital technologies engage academics and researchers from various disciplines: In particular, in the area of drawing, the role of representation in the formulation of urban defence projects and in the documentation of wartime events and the traces left behind by conflicts is explored, while in the area of conservation, the theoretical and practical challenges imposed by the damage caused by conflicts to historic centres are explored, reviewing case studies, solutions and debates relating to the conservation of urban heritage involved in wartime actions, with a focus on identity and collective memory.

2012

Download 2012 PDF Online Free

Author :
Publisher : Walter de Gruyter
ISBN 13 : 3110278715
Total Pages : 3064 pages
Book Rating : 4.1/5 (12 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis 2012 by :

Download or read book 2012 written by and published by Walter de Gruyter. This book was released on 2013-03-01 with total page 3064 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Particularly in the humanities and social sciences, festschrifts are a popular forum for discussion. The IJBF provides quick and easy general access to these important resources for scholars and students. The festschrifts are located in state and regional libraries and their bibliographic details are recorded. Since 1983, more than 659,000 articles from more than 30,500 festschrifts, published between 1977 and 2011, have been catalogued.

Handbook of Research on Emerging Technologies for Digital Preservation and Information Modeling

Download Handbook of Research on Emerging Technologies for Digital Preservation and Information Modeling PDF Online Free

Author :
Publisher : IGI Global
ISBN 13 : 1522506810
Total Pages : 679 pages
Book Rating : 4.5/5 (225 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Handbook of Research on Emerging Technologies for Digital Preservation and Information Modeling by : Ippolito, Alfonso

Download or read book Handbook of Research on Emerging Technologies for Digital Preservation and Information Modeling written by Ippolito, Alfonso and published by IGI Global. This book was released on 2016-09-12 with total page 679 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: The effective use of technology offers numerous benefits in protecting cultural heritage. With the proper implementation of these tools, the management and conservation of artifacts and knowledge are better attained. The Handbook of Research on Emerging Technologies for Digital Preservation and Information Modeling is an authoritative resource for the latest research on the application of current innovations in the fields of architecture and archaeology to promote the conservation of cultural heritage. Highlighting a range of real-world applications and digital tools, this book is ideally designed for upper-level students, professionals, researchers, and academics interested in the preservation of cultures.

The Custodians of the Gift

Download The Custodians of the Gift PDF Online Free

Author :
Publisher : Firenze University Press
ISBN 13 : 8855180843
Total Pages : 230 pages
Book Rating : 4.8/5 (551 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis The Custodians of the Gift by : Guido Carlo Pigliasco

Download or read book The Custodians of the Gift written by Guido Carlo Pigliasco and published by Firenze University Press. This book was released on 2022-10-21 with total page 230 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: Emerging from more than two decades of research in the field and in the archives, the essays collected here explore the multifaceted topic of the Fijian firewalking ceremony, the vilavilairevo. The collection examines the intersection of the intertwined topics of cultural property, reproduction of tradition, and change with issues of (post)colonial representation, authenticity, and ethnic identity. The essays advance new insights on the tourist gaze and the safeguarding of intangible cultural heritage and pose serious questions regarding the role of digital and social media as tools for preserving cultural legacies and extending traditional cultural worlds into new domains. Focusing on the response of the Sawau tribe of the island of Beqa to the commodification of the vilavilairevo as their iconic practice, this essay collection ultimately illuminates how the Christian cultural dynamics and unprecedented dogmatic schism surrounding the vilavilairevo spectacle are reshaping local notions of heritage, social sentiment, and social capital.

Theatre Spaces for Music in 18th-Century Europe

Download Theatre Spaces for Music in 18th-Century Europe PDF Online Free

Author :
Publisher : Hollitzer Wissenschaftsverlag
ISBN 13 : 3990127721
Total Pages : 662 pages
Book Rating : 4.9/5 (91 download)

DOWNLOAD NOW!


Book Synopsis Theatre Spaces for Music in 18th-Century Europe by : Iskrena Yordanova

Download or read book Theatre Spaces for Music in 18th-Century Europe written by Iskrena Yordanova and published by Hollitzer Wissenschaftsverlag. This book was released on 2020-09-14 with total page 662 pages. Available in PDF, EPUB and Kindle. Book excerpt: This book explores the specificity and the heterogeneity of spaces for opera during the eighteenth century from a multidisciplinary point of view. Architects, musicologists and theatre specialists are discussing various cases that concern the dense network of court and public theatres, including the ephemeral ones, the multiple aspects of theatre presentations in different architectonic spaces, the contexts and the occasions of social life and representativity.